Unga och Internet

Unga och Internet

Den här bloggen då?

Här kommer jag skriva om allt möjligt av det som jag jobbar med. Så det kan bli alltifrån tankar om kommunikation och medielösningar till inlägg om hur skolan kan bli bättre att jobba med Internet. Eller bara allmänna betraktelser om vår digitala samtid, och såklart några tankar om framtiden.
Och så blir det nog ett och annat sci-fi relaterat inlägg skulle jag tro.

på vilket sätt kommer print att dö?

KommunikationPosted by Johnny Lindqvist Sat, March 30, 2013 08:31:37
Det har länge talats om printdöden, det vill säga att alla printmedier i pappersform kommer att slutas läsa och därmed sluta tryckas.

När Internet kom så blev alla tidningar så glada att de slängde ut allt sitt material gratis på nätet och tänkte att annonsaffären skulle betala sig. Nu är det inte riktigt så. Fortfarande ligger de allra största pengarna i pappret.

Men ändå talar man om printdöden. Och det man ser är att olika tidningar avskedar journalister på löpande band. Och när de gör det så bidrar de själva till sin egen död. För innehållet är nyckeln till framgång. Med dåligt innehåll så säljer du inga annonser vare sig on eller offline. Och du får heller ingen som vill skaffa prenumeration eller vad det kommer heta/vara i en snar framtid.

Då nyhetsmedia, magasinen ochandra sorter av printfödda medier behöver strukturera om sig i botten tror jag inte vägen till framgång är att tulla på innehåll. I den nya digitala världen så är en av de viktigaste källorna till ny information sina vänner.

Man kan tappa in sig i nyhetsflödet på valfritt socialt nätverk och få de senaste nyheten serverade genom statusuppdateringar eller delade länkar. På så sätt är det irrelevant för mig om det är DN eller SVD som är tidningen bakom, det är personen som delar länken som avgör om jag ska titta närmare på det eller inte.

Om vi säger att det är så det fungerar, så blir ju innehållet än viktigare. Om det är risigt innehåll kommer INGEN dela det, och då kommer INGEN läsa det och det finns det absolut ingen affär i varken pappret eller nätet. Och vidare enligt den här tesen så behöver tidningarna kanske hitta strategiska viktiga personer att ge sitt innehåll till, eller hitta bra samarbetspartners för att få ut sitt innehåll och göra det intressant för läsarna.

Så tidningarna behöver således satsa ännu mer på innehållet så att de får fler och framförallt NYA läsare. Dessa läsare får sedan välja själva ifrån vilken skärm vill konsumera artikeln.

Att säga att bra journalistik inte lönar sig är bull. Bra journalistik utifrån dagens affärsmodell lönar sig inte. Men bra innehåll är det alla skriker efter.

Kanske är det dags att tidningar på riktigt sätter sig ner och gör 5 årsplanen. För just nu så ser det lite ut som skivindustrin som pratade om hur de höll på att dö, och att det var så synd om alla artister för att ingen längre ville köpa CD-skivor. Visst, just då med den affärsmodellen så var allt på väg att dö. Men det betydde ju inte att folk inte ville lyssna på bra musik, snarare tvärtom. Nya tekniska lösningar tog musikskapandet, lyssnandet och delandet till nya höjder. Ett tag var Myspace en stor distributör av nya osignade band, och några av dem tog steget in på den nya scenen. Musikbranschen hade ett problem, folk gillade verkligen deras produkt, men gillade inte sättet som produkten gjordes tillgänglig. Nu kom "räddningen" delvis utifrån i form av ex Spotify, men ändå så var hela branschen tvungen att ändra sig. Och visst, de tjänar inte lika mycket pengar idag som innan den digitala omställningen, men hade de inte gjort den så hade de dött.

Så tillbaka till printen: jag tror att de står inför samma avgrund i affärsmodell. Folk vill läsa bra artiklar, se bra tagna bilder, läsa väl formulerade recensioner, få tips om bra restauranger, bra städer att resa till och så vidare. Det är kanske bara det att man inte längre vill göra det vid frukost-bordet bläddrandes bland papper. Det är så att man numer har andra sätt att konsumera media på, och fler kontaktytor mot omvärlden så det gamla sättet att servera nyheter på inte längre passar oss.

Så då har tidningarna 2 vägar att gå enligt mig:

1) fortsätta skära ner på deras enda tillgång: innehållet och gå en säker död tillmötes.

eller

2) Satsa på innehållet och hitta nya väga att få människor att ta del av det och VILJA betala för det.

Oavsett vilken väg de väljer så kommer printmediet att förändras. Jag tror att det kommer att gå från att vara på "var mans bord" till att bli en mer exklusiv produkt. Jag tror således inte att print kommer dö helt och hållet. Men som det ser ut idag, kommer det inte se ut imorgon.

Så, nu ska jag gå och läsa min morgontidning på facebook, twitter, youtube, google reader och i mitt RSSflöde. Detta utöver den helgprenumeration som vi har fått i present.

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.