Unga och Internet

Unga och Internet

Den här bloggen då?

Här kommer jag skriva om allt möjligt av det som jag jobbar med. Så det kan bli alltifrån tankar om kommunikation och medielösningar till inlägg om hur skolan kan bli bättre att jobba med Internet. Eller bara allmänna betraktelser om vår digitala samtid, och såklart några tankar om framtiden.
Och så blir det nog ett och annat sci-fi relaterat inlägg skulle jag tro.

...och samtidigt på Posten?

KommunikationPosted by Johnny Lindqvist Sat, May 04, 2013 12:59:51

Ok, jag erkänner det. Att skriva en bloggpost om att posten har problem med sitt varumärke bland unga är som att slå in en öppen dörr.

Men jag tänker göra det ändå.

Det hela började med att jag hörde mig själv säga: "jag ska bara förbi posten på vägen hem."

Posten, tänkte. Varför säger jag så? Det har ju inte funnits en post på väldigt många år. Ändå sitter det kvar i mig det där begreppet: Posten. Som var en självklar del i alla förortscentrum.

Men nu?

Tänker på min snart 3åriga dotter. Vad kommer hon tänka om Posten när hon blir stor? Kommer hon tänka på det alls? Förmodligen inte.

Eftersom Posten konsekvent arbetar med att radera alla spår av sitt varumärke i människors liv, så kommer betydelsen av posten att försvinna. Inte bara med att folk använder dem mindre och mindre till att skicka brev och kort, utan för att de inte gör nåt för att försvara sig, eller för att hejda sitt ras.

Posten är idag i bästa fall en plastskylt i taket vid frukten på Hemköp, eller är en del av disken i spelbutiken.

Samtidigt så satsar Schenker på att förenkla sin produkt, och går ut i kampanj för det. Och de man vill åt gissar jag är de växande antalet företag som använder Internet som bas, men som nu behöver skicka sina saker till kunderna. Och eftersom det inte finns nåt företag "top of mind" så är den platsen öppen att ta.

Om Schenker kan bli det företaget som man skickar sina saker med, så kommer de att bli "Posten".

Och medan detta händer så gör Posten vaddå? Står ledningen med händerna bakom ryggen, blickar ut genom sina enorma glasfönster och använder tankekraft för att försöka flytta tillbaka tiden? Eller har de helt enkelt gett upp. Det finns inget att göra. Och nu låter de allt bara falla tillbaka så långt att det enda som tillslut finns kvar är en lastpall som väntas på att skeppas iväg av en inhyrd underleverantör?

Det tror jag ju inte är det som händer, men man börjar undra. För eftersom platsen som "Posten" i unga människors medvetande är ganska up for grabs, så tycker jag att det vore idioti att lämna walk over. Om nu inte strategin är att ge upp kampen om privatkonsumenterna, och bara skicka gods. Det vet jag inget om. Men jag vet att de som om några år kommer sitta som beställare på kundsidan, för att sluta avtalen kring transporten, det är de som är unga idag. och det är de som bland annat Schenker pratar med.

Så posten, än finns tid kvar att rädda morgondagen. Men om ni vill ha de ungas uppmärksamhet idag och imorgon så behöver ni nog börja visa er lite mer än vad ni gör nu.

  • Comments(1)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Morfar Wed, February 10, 2016 12:05:25

Hej Johnny!
Först ett stort tack för en intressant föreläsning på Kunskapsskolan i Spånga, Mycket givande. Eftersom både min far och svärfar var posttjänstemän och jag själv jobbade som brevbärare under studietiden, har jag med sorg i hjärtat sett hur Posten avlövats. Ska man posta ett brev är det stört omöjligt att hitta en brevlåda. Däremot är det tydligen viktigt för PostNord att med SMS meddela mig att ett brev är på väg från Adlibris. Varför? Ska jag sätta mig vid brevlådan och vänta på detta brev? Kommer det att finnas brevbärare om 20 år? Troligen får vi hämta det som fortfarande går med snail mail på ICA eller COOP....