Unga och Internet

Unga och Internet

Den här bloggen då?

Här kommer jag skriva om allt möjligt av det som jag jobbar med. Så det kan bli alltifrån tankar om kommunikation och medielösningar till inlägg om hur skolan kan bli bättre att jobba med Internet. Eller bara allmänna betraktelser om vår digitala samtid, och såklart några tankar om framtiden.
Och så blir det nog ett och annat sci-fi relaterat inlägg skulle jag tro.

Digitalt engagemang

KommunikationPosted by Johnny Lindqvist Tue, April 30, 2013 11:32:34

Hur är det egentligen med engagemang i sakfrågor i digitala kanaler? Är de äkta, eller är det lathet som gör att folk "bara" klickar like på facebook, men inte blir månadsgivare, inte blir medlemmar, inte går på möten?

UNICEF hade för nån vecka sen en uppmärksammad kampanj där de gick ut och sa att de inte ville ha likes, de ville ha pengar. Detta (förmodligen) för att få folk att förstå att ett like på facebook inte ger direkta pengar till organisationens verksamhet. Jag både tycker det är en bra och en dålig kampanj.

Bra för att den sätter fingret på like-problematiken, att folk tror att allting löser sig om man får/har många likes på facebook.

Dålig för att den visar att UNICEF inte kan/har anpassat sig till den nya digitala tiden. Det kanske är så här digitalt engagemang ser ut? Så hur ska man överleva som organisation som är beroende av bidrag i den världen? Att säga att de inte vill ha likes, är att säga att man tycker lite illa om alla som har klickat like på deras eller andras sidor på facebook, att deras engagemang inte är tillräckligt fint för att de vill prata med dom.

Vad är tex ökad kunskap om organisationens kärnfrågor som kommer från ett massivt delade av fans på facebook värt? Kanske är det i det långa loppet värt mer än den traditionella annonseringen för månadsgivaren? Och att då säga att man inte vill ha den, eller säga att man inte tror på den anser jag vara farligt.

Men jag kan förstå att varför de tar fram kampanjen, och det ska bli väldigt spännande att få veta hur den har gått. Jag tror nämligen inte att den går så bra, särskilt inte bland unga. Men jag hoppas att jag har fel på den punkten för UNICEF behöver alla pengar de kan fä till sitt viktiga arbete. Men de kommer även behöva likes.

För hur vill dagens unga engagera sig när de blir äldre? Förmodligen kommer det att ha en digitala utgångspunkt eftersom så mycket i de ungas liv kretsar kring produkter och tjänster som är digitala.

Det enda vi vet i den digitala utvecklingen är att inget kommer vara likadant imorgon som det var igår. Men vi människor är ungefär likadana. Vi vill engagera oss på det sättet som passar oss, i de frågorna som vi brinner för. En del har råd att skänka pengar, andra vill skänka engagemang. Online eller AFK. Organisationerna måste hitta sätt att möta detta. Om man klamrar sig fast vid sina månadsgivare för länge så kommer det blir ett smärtsamt och kostsamt uppvaknande.

  • Comments(0)//www.johnnylindqvist.se/#post9