Unga och Internet

Unga och Internet

Den här bloggen då?

Här kommer jag skriva om allt möjligt av det som jag jobbar med. Så det kan bli alltifrån tankar om kommunikation och medielösningar till inlägg om hur skolan kan bli bättre att jobba med Internet. Eller bara allmänna betraktelser om vår digitala samtid, och såklart några tankar om framtiden.
Och så blir det nog ett och annat sci-fi relaterat inlägg skulle jag tro.

Det där med QR-koder....

KommunikationPosted by Johnny Lindqvist Sun, April 14, 2013 10:00:56

Jag känner mig ganska så skeptisk till QR-koder. Dels för att de är fula och dels för att jag har svårt att se att man verkligen kommer att använda det.

Men själva beteendet tror jag på, att via annonser i traditionella medier kunna få "mer" information än vad som kan tryckas i tidningen, visas på utomshusreklamen eller som får plats på 30sek spotten i TV.

Metro lanserade för ett tag sedan sin lösning på att ge läsaren mer information än vad som står i tidningen, de valde istället för QR att köra med Pointcloud. Jag har för min del aldrig fått det att fungera, kan ha att göra med olyckliga omständigheter, men känner att själva processen för att väl aktivera pointcludfunktionen är för knepig och lång. Man vill ju bara ta upp mobilen, rikta mot det man vill ha mer info om och sen får man det.

Innan någon visste vad QR-koder var för nåt så var det väldigt hett bland trendiga varumärken att blanda in QRkoder i sin marknadsföring, men sen så kom det inte så mycket längre. Ingen förstod varför eller hur man skulle använda dom, och de som förstod tyckte inte det var så kul.

När comscore 2011 släppte siffror av användandet av QR-koder, så var tillväxten stark, men det var andå knappt bara en tiondel av befolkningen i USA som använde sig av det.

Jag tror att när vi är redo för att anamma det som QR-koder står för så kommer det finnas ett nytt och bättre sätt att interagera med gammel-media.

Därför känns det lite sorgligt och skrattretande att Socialdemokraterna låter sitt 1:a maj märke se ut som en QR-kod. Dels för att jag inte tror nån kommer använda det, och dels för att den stora massan inte kommer veta vad det är. Och det känns som detta är skolexemplet på stora organisationer som vill "hänga med". Man är för sent på det för att det ska vara coolt, och till och med för sent på det för att det ska kännas smart. Nu är man bara hjälplöst efter på alla sätt.

Men ändå heder åt att man vågar tänka lite utanför boxen, synd bara att man inte hade rätt personer med på det mötet.

När vi blir en mer mobila så kommer det komma en lösning på detta som kommer kännas "sömlös" och integrerad i telefonen. Kanske är lösningen det som Facebook gjort med sin Home-app. Nåt som tar över hela telefonen, så du öppnar inga appar utan är uppkopplad på det hela tiden. Då skulle det kännas naturligt att rikta mobilen mot annonsen eller tidningsartikeln. Inte att första öppna en app som sen skickar mig nånstans. Då skulle metro/dn kunna markera vilka artiklar som det finns mer info om, så jag enkelt kan föra mobilen över sidan och få upp mer info i mobilen, eller läsplattan.

Men än så länge sitter vi med QR-koderna. I ett första kundmöte med en av våra stora kunder så var mitt råd att ta bort alla QR-koder från alla sina annonser. Och det är fortfarande mitt råd. OM man inte har nåt som gör det väldigt värt att scanna koden. Att bara skicka till en hemsida känns inte riktigt värt det. Tycker jag.

Vad tycker du?

  • Comments(1)//www.johnnylindqvist.se/#post8