Unga och Internet

Unga och Internet

Den här bloggen då?

Här kommer jag skriva om allt möjligt av det som jag jobbar med. Så det kan bli alltifrån tankar om kommunikation och medielösningar till inlägg om hur skolan kan bli bättre att jobba med Internet. Eller bara allmänna betraktelser om vår digitala samtid, och såklart några tankar om framtiden.
Och så blir det nog ett och annat sci-fi relaterat inlägg skulle jag tro.

Att tänka på när du kommunicerar med Unga.

KommunikationPosted by Johnny Lindqvist Thu, April 11, 2013 21:48:58
I morse var jag och föreläste på Cision. De har 2 gånger i månaden frukostseminarium där de bjuder in en extern talare.

Och idag hade jag den äran att vara den externa personen.

Efter föreläsningen så sammanfattades min föreläsning i en bloggpost. Jag tyckte dom fick till det väldigt bra så jag lägger in hela texten här, om du inte vill klicka dig vidare till deras blogg.

Min presentation kommer att komma upp på slideshare imorgon. Återkommer om det.

Johnny pratade bland annat om att internetanvändningen ökar i alla målgrupper och att det i de yngre målgrupperna inte längre är ett val man gör utan är ett beteende som sätts. Även om du har din målgrupp i en annan åldersgrupp är det därför viktigt att titta på onlinebeteendet hos de kommande generationerna för att veta vad som förväntas av din företagskommunikation i framtiden.

Ett tips som Johnny gav kring kommunikation med unga är att se utanför dig själv och hur du kommunicerar och istället se till målgruppens vanor och beteenden. Bra data och statistik finns gratis att hämta i rapporter som Svenskarna och Internet. En annan viktig insikt är att unga inte har samma lojalitet till kanaler och plattformar eftersom de är vana vid snabba förändringar. För äldre generationer har medielandskapet har sett nästan likadant ut i 40 år. Nu använder hälften av Sveriges treåringar internet och kommer att ha helt andra förväntningar på kommunikation, både i tillgänglighet och i kanalval.

Johnnys tips i kommunikation med unga i korthet:

  • Tänk utanför dig själv och var inte rädd för att fråga målgruppen vad de tycker.
  • Mobile first – unga kommer inte att tycka att det är bra att ditt företag har en mobilanpassad sajt, de kommer att förvänta sig det.
  • Online är offline och tvärtom – allt som finns offline kan delas i sociala medier. Använd det tänket i din kommunikation.
  • Ungas sociala nätverk är ett filter i informationsspridningen och personen som delar informationen kan vara viktigare än nyhetskällan – tänk content marketing och skapa material värt att dela för din målgrupp.


  • Comments(0)//www.johnnylindqvist.se/#post7