Unga och Internet

Unga och Internet

Den här bloggen då?

Här kommer jag skriva om allt möjligt av det som jag jobbar med. Så det kan bli alltifrån tankar om kommunikation och medielösningar till inlägg om hur skolan kan bli bättre att jobba med Internet. Eller bara allmänna betraktelser om vår digitala samtid, och såklart några tankar om framtiden.
Och så blir det nog ett och annat sci-fi relaterat inlägg skulle jag tro.

...och samtidigt på Posten?

KommunikationPosted by Johnny Lindqvist Sat, May 04, 2013 12:59:51

Ok, jag erkänner det. Att skriva en bloggpost om att posten har problem med sitt varumärke bland unga är som att slå in en öppen dörr.

Men jag tänker göra det ändå.

Det hela började med att jag hörde mig själv säga: "jag ska bara förbi posten på vägen hem."

Posten, tänkte. Varför säger jag så? Det har ju inte funnits en post på väldigt många år. Ändå sitter det kvar i mig det där begreppet: Posten. Som var en självklar del i alla förortscentrum.

Men nu?

Tänker på min snart 3åriga dotter. Vad kommer hon tänka om Posten när hon blir stor? Kommer hon tänka på det alls? Förmodligen inte.

Eftersom Posten konsekvent arbetar med att radera alla spår av sitt varumärke i människors liv, så kommer betydelsen av posten att försvinna. Inte bara med att folk använder dem mindre och mindre till att skicka brev och kort, utan för att de inte gör nåt för att försvara sig, eller för att hejda sitt ras.

Posten är idag i bästa fall en plastskylt i taket vid frukten på Hemköp, eller är en del av disken i spelbutiken.

Samtidigt så satsar Schenker på att förenkla sin produkt, och går ut i kampanj för det. Och de man vill åt gissar jag är de växande antalet företag som använder Internet som bas, men som nu behöver skicka sina saker till kunderna. Och eftersom det inte finns nåt företag "top of mind" så är den platsen öppen att ta.

Om Schenker kan bli det företaget som man skickar sina saker med, så kommer de att bli "Posten".

Och medan detta händer så gör Posten vaddå? Står ledningen med händerna bakom ryggen, blickar ut genom sina enorma glasfönster och använder tankekraft för att försöka flytta tillbaka tiden? Eller har de helt enkelt gett upp. Det finns inget att göra. Och nu låter de allt bara falla tillbaka så långt att det enda som tillslut finns kvar är en lastpall som väntas på att skeppas iväg av en inhyrd underleverantör?

Det tror jag ju inte är det som händer, men man börjar undra. För eftersom platsen som "Posten" i unga människors medvetande är ganska up for grabs, så tycker jag att det vore idioti att lämna walk over. Om nu inte strategin är att ge upp kampen om privatkonsumenterna, och bara skicka gods. Det vet jag inget om. Men jag vet att de som om några år kommer sitta som beställare på kundsidan, för att sluta avtalen kring transporten, det är de som är unga idag. och det är de som bland annat Schenker pratar med.

Så posten, än finns tid kvar att rädda morgondagen. Men om ni vill ha de ungas uppmärksamhet idag och imorgon så behöver ni nog börja visa er lite mer än vad ni gör nu.

  • Comments(1)//www.johnnylindqvist.se/#post10

Digitalt engagemang

KommunikationPosted by Johnny Lindqvist Tue, April 30, 2013 11:32:34

Hur är det egentligen med engagemang i sakfrågor i digitala kanaler? Är de äkta, eller är det lathet som gör att folk "bara" klickar like på facebook, men inte blir månadsgivare, inte blir medlemmar, inte går på möten?

UNICEF hade för nån vecka sen en uppmärksammad kampanj där de gick ut och sa att de inte ville ha likes, de ville ha pengar. Detta (förmodligen) för att få folk att förstå att ett like på facebook inte ger direkta pengar till organisationens verksamhet. Jag både tycker det är en bra och en dålig kampanj.

Bra för att den sätter fingret på like-problematiken, att folk tror att allting löser sig om man får/har många likes på facebook.

Dålig för att den visar att UNICEF inte kan/har anpassat sig till den nya digitala tiden. Det kanske är så här digitalt engagemang ser ut? Så hur ska man överleva som organisation som är beroende av bidrag i den världen? Att säga att de inte vill ha likes, är att säga att man tycker lite illa om alla som har klickat like på deras eller andras sidor på facebook, att deras engagemang inte är tillräckligt fint för att de vill prata med dom.

Vad är tex ökad kunskap om organisationens kärnfrågor som kommer från ett massivt delade av fans på facebook värt? Kanske är det i det långa loppet värt mer än den traditionella annonseringen för månadsgivaren? Och att då säga att man inte vill ha den, eller säga att man inte tror på den anser jag vara farligt.

Men jag kan förstå att varför de tar fram kampanjen, och det ska bli väldigt spännande att få veta hur den har gått. Jag tror nämligen inte att den går så bra, särskilt inte bland unga. Men jag hoppas att jag har fel på den punkten för UNICEF behöver alla pengar de kan fä till sitt viktiga arbete. Men de kommer även behöva likes.

För hur vill dagens unga engagera sig när de blir äldre? Förmodligen kommer det att ha en digitala utgångspunkt eftersom så mycket i de ungas liv kretsar kring produkter och tjänster som är digitala.

Det enda vi vet i den digitala utvecklingen är att inget kommer vara likadant imorgon som det var igår. Men vi människor är ungefär likadana. Vi vill engagera oss på det sättet som passar oss, i de frågorna som vi brinner för. En del har råd att skänka pengar, andra vill skänka engagemang. Online eller AFK. Organisationerna måste hitta sätt att möta detta. Om man klamrar sig fast vid sina månadsgivare för länge så kommer det blir ett smärtsamt och kostsamt uppvaknande.

  • Comments(0)//www.johnnylindqvist.se/#post9

Det där med QR-koder....

KommunikationPosted by Johnny Lindqvist Sun, April 14, 2013 10:00:56

Jag känner mig ganska så skeptisk till QR-koder. Dels för att de är fula och dels för att jag har svårt att se att man verkligen kommer att använda det.

Men själva beteendet tror jag på, att via annonser i traditionella medier kunna få "mer" information än vad som kan tryckas i tidningen, visas på utomshusreklamen eller som får plats på 30sek spotten i TV.

Metro lanserade för ett tag sedan sin lösning på att ge läsaren mer information än vad som står i tidningen, de valde istället för QR att köra med Pointcloud. Jag har för min del aldrig fått det att fungera, kan ha att göra med olyckliga omständigheter, men känner att själva processen för att väl aktivera pointcludfunktionen är för knepig och lång. Man vill ju bara ta upp mobilen, rikta mot det man vill ha mer info om och sen får man det.

Innan någon visste vad QR-koder var för nåt så var det väldigt hett bland trendiga varumärken att blanda in QRkoder i sin marknadsföring, men sen så kom det inte så mycket längre. Ingen förstod varför eller hur man skulle använda dom, och de som förstod tyckte inte det var så kul.

När comscore 2011 släppte siffror av användandet av QR-koder, så var tillväxten stark, men det var andå knappt bara en tiondel av befolkningen i USA som använde sig av det.

Jag tror att när vi är redo för att anamma det som QR-koder står för så kommer det finnas ett nytt och bättre sätt att interagera med gammel-media.

Därför känns det lite sorgligt och skrattretande att Socialdemokraterna låter sitt 1:a maj märke se ut som en QR-kod. Dels för att jag inte tror nån kommer använda det, och dels för att den stora massan inte kommer veta vad det är. Och det känns som detta är skolexemplet på stora organisationer som vill "hänga med". Man är för sent på det för att det ska vara coolt, och till och med för sent på det för att det ska kännas smart. Nu är man bara hjälplöst efter på alla sätt.

Men ändå heder åt att man vågar tänka lite utanför boxen, synd bara att man inte hade rätt personer med på det mötet.

När vi blir en mer mobila så kommer det komma en lösning på detta som kommer kännas "sömlös" och integrerad i telefonen. Kanske är lösningen det som Facebook gjort med sin Home-app. Nåt som tar över hela telefonen, så du öppnar inga appar utan är uppkopplad på det hela tiden. Då skulle det kännas naturligt att rikta mobilen mot annonsen eller tidningsartikeln. Inte att första öppna en app som sen skickar mig nånstans. Då skulle metro/dn kunna markera vilka artiklar som det finns mer info om, så jag enkelt kan föra mobilen över sidan och få upp mer info i mobilen, eller läsplattan.

Men än så länge sitter vi med QR-koderna. I ett första kundmöte med en av våra stora kunder så var mitt råd att ta bort alla QR-koder från alla sina annonser. Och det är fortfarande mitt råd. OM man inte har nåt som gör det väldigt värt att scanna koden. Att bara skicka till en hemsida känns inte riktigt värt det. Tycker jag.

Vad tycker du?

  • Comments(1)//www.johnnylindqvist.se/#post8

Att tänka på när du kommunicerar med Unga.

KommunikationPosted by Johnny Lindqvist Thu, April 11, 2013 21:48:58
I morse var jag och föreläste på Cision. De har 2 gånger i månaden frukostseminarium där de bjuder in en extern talare.

Och idag hade jag den äran att vara den externa personen.

Efter föreläsningen så sammanfattades min föreläsning i en bloggpost. Jag tyckte dom fick till det väldigt bra så jag lägger in hela texten här, om du inte vill klicka dig vidare till deras blogg.

Min presentation kommer att komma upp på slideshare imorgon. Återkommer om det.

Johnny pratade bland annat om att internetanvändningen ökar i alla målgrupper och att det i de yngre målgrupperna inte längre är ett val man gör utan är ett beteende som sätts. Även om du har din målgrupp i en annan åldersgrupp är det därför viktigt att titta på onlinebeteendet hos de kommande generationerna för att veta vad som förväntas av din företagskommunikation i framtiden.

Ett tips som Johnny gav kring kommunikation med unga är att se utanför dig själv och hur du kommunicerar och istället se till målgruppens vanor och beteenden. Bra data och statistik finns gratis att hämta i rapporter som Svenskarna och Internet. En annan viktig insikt är att unga inte har samma lojalitet till kanaler och plattformar eftersom de är vana vid snabba förändringar. För äldre generationer har medielandskapet har sett nästan likadant ut i 40 år. Nu använder hälften av Sveriges treåringar internet och kommer att ha helt andra förväntningar på kommunikation, både i tillgänglighet och i kanalval.

Johnnys tips i kommunikation med unga i korthet:

  • Tänk utanför dig själv och var inte rädd för att fråga målgruppen vad de tycker.
  • Mobile first – unga kommer inte att tycka att det är bra att ditt företag har en mobilanpassad sajt, de kommer att förvänta sig det.
  • Online är offline och tvärtom – allt som finns offline kan delas i sociala medier. Använd det tänket i din kommunikation.
  • Ungas sociala nätverk är ett filter i informationsspridningen och personen som delar informationen kan vara viktigare än nyhetskällan – tänk content marketing och skapa material värt att dela för din målgrupp.


  • Comments(0)//www.johnnylindqvist.se/#post7

på vilket sätt kommer print att dö?

KommunikationPosted by Johnny Lindqvist Sat, March 30, 2013 08:31:37
Det har länge talats om printdöden, det vill säga att alla printmedier i pappersform kommer att slutas läsa och därmed sluta tryckas.

När Internet kom så blev alla tidningar så glada att de slängde ut allt sitt material gratis på nätet och tänkte att annonsaffären skulle betala sig. Nu är det inte riktigt så. Fortfarande ligger de allra största pengarna i pappret.

Men ändå talar man om printdöden. Och det man ser är att olika tidningar avskedar journalister på löpande band. Och när de gör det så bidrar de själva till sin egen död. För innehållet är nyckeln till framgång. Med dåligt innehåll så säljer du inga annonser vare sig on eller offline. Och du får heller ingen som vill skaffa prenumeration eller vad det kommer heta/vara i en snar framtid.

Då nyhetsmedia, magasinen ochandra sorter av printfödda medier behöver strukturera om sig i botten tror jag inte vägen till framgång är att tulla på innehåll. I den nya digitala världen så är en av de viktigaste källorna till ny information sina vänner.

Man kan tappa in sig i nyhetsflödet på valfritt socialt nätverk och få de senaste nyheten serverade genom statusuppdateringar eller delade länkar. På så sätt är det irrelevant för mig om det är DN eller SVD som är tidningen bakom, det är personen som delar länken som avgör om jag ska titta närmare på det eller inte.

Om vi säger att det är så det fungerar, så blir ju innehållet än viktigare. Om det är risigt innehåll kommer INGEN dela det, och då kommer INGEN läsa det och det finns det absolut ingen affär i varken pappret eller nätet. Och vidare enligt den här tesen så behöver tidningarna kanske hitta strategiska viktiga personer att ge sitt innehåll till, eller hitta bra samarbetspartners för att få ut sitt innehåll och göra det intressant för läsarna.

Så tidningarna behöver således satsa ännu mer på innehållet så att de får fler och framförallt NYA läsare. Dessa läsare får sedan välja själva ifrån vilken skärm vill konsumera artikeln.

Att säga att bra journalistik inte lönar sig är bull. Bra journalistik utifrån dagens affärsmodell lönar sig inte. Men bra innehåll är det alla skriker efter.

Kanske är det dags att tidningar på riktigt sätter sig ner och gör 5 årsplanen. För just nu så ser det lite ut som skivindustrin som pratade om hur de höll på att dö, och att det var så synd om alla artister för att ingen längre ville köpa CD-skivor. Visst, just då med den affärsmodellen så var allt på väg att dö. Men det betydde ju inte att folk inte ville lyssna på bra musik, snarare tvärtom. Nya tekniska lösningar tog musikskapandet, lyssnandet och delandet till nya höjder. Ett tag var Myspace en stor distributör av nya osignade band, och några av dem tog steget in på den nya scenen. Musikbranschen hade ett problem, folk gillade verkligen deras produkt, men gillade inte sättet som produkten gjordes tillgänglig. Nu kom "räddningen" delvis utifrån i form av ex Spotify, men ändå så var hela branschen tvungen att ändra sig. Och visst, de tjänar inte lika mycket pengar idag som innan den digitala omställningen, men hade de inte gjort den så hade de dött.

Så tillbaka till printen: jag tror att de står inför samma avgrund i affärsmodell. Folk vill läsa bra artiklar, se bra tagna bilder, läsa väl formulerade recensioner, få tips om bra restauranger, bra städer att resa till och så vidare. Det är kanske bara det att man inte längre vill göra det vid frukost-bordet bläddrandes bland papper. Det är så att man numer har andra sätt att konsumera media på, och fler kontaktytor mot omvärlden så det gamla sättet att servera nyheter på inte längre passar oss.

Så då har tidningarna 2 vägar att gå enligt mig:

1) fortsätta skära ner på deras enda tillgång: innehållet och gå en säker död tillmötes.

eller

2) Satsa på innehållet och hitta nya väga att få människor att ta del av det och VILJA betala för det.

Oavsett vilken väg de väljer så kommer printmediet att förändras. Jag tror att det kommer att gå från att vara på "var mans bord" till att bli en mer exklusiv produkt. Jag tror således inte att print kommer dö helt och hållet. Men som det ser ut idag, kommer det inte se ut imorgon.

Så, nu ska jag gå och läsa min morgontidning på facebook, twitter, youtube, google reader och i mitt RSSflöde. Detta utöver den helgprenumeration som vi har fått i present.

  • Comments(0)//www.johnnylindqvist.se/#post5